Tags

,

10 maart, 13.00, Bonnefantenmuseum Maastricht: P.TsjaikovskiSouvenir de Florence, op.70/ door Mikhail Tsinman en Elena Kharitonova, viool, Michael Kugel en Michael Rudoy, altviool, Natalia Savinova en Alexey Steblev, cello.

10.03.2013-Bonnefantenmuseum, RussianChamberMusicFestival©OdeKort

De Maastrichtenaren hadden het druk de afgelopen dagen: de opening van de tentoonstelling ‘De grote verandering’ in het Bonnefantenmuseum, de TEFAF en de concerten van het Russische kamermuziek festival. Gelukkig was het één en het ander ook te combineren, zoals bijvoorbeeld het concert in het Bonnefantenmuseum en het bezoek aan de tentoonstelling. Gezien het aantal concertbezoekers op zondag 10 maart sprak deze combinatie veel mensen aan. Bij een opkomst van dit formaat past slechts één beschrijving:  een overweldigende belangstelling. 40 minuten voor aanvang stond er al een lange rij bij de zaal. Een halfuur voor aanvang was de zaal zo goed als vol. 10 minuten voor aanvang werden alle extra hulpmiddelen ingezet: klapstoelen, geïmproviseerde stoelen, tafels en de vloer. Uiteindelijk werd het concert gespeeld met open deuren om de luisteraars buiten de zaal niet teleur te stellen.

Een dergelijke belangstelling had het Russische kamermuziek festival te danken aan het programma met werken van Arenski, Glinka, Prokofjev, Sjostakovitsj, Medtner en Tsjaikovski en de uitstekende musici van het Moscow Rachamninov Trio en New Russian Quartet. In zijn welkomstwoord roemde de directeur van het museum Stijn Huijts het spel van musici en beloofde ‘hemelse klanken’. Hemels waren ze misschien toch net niet, want het op deze middag geprogrammeerde Souvenir van Florence is een van de meest temperamentvolle en ‘aardse’ werken van Tsjaikovski, maar in de zin van speelperfectie voldeed het concert volkomen aan de hoogste hemelse maatstaven. Niets dan lof over de interpretatie, tempi, intensiteit en warmte van het spel. De energie die vanuit het geïmproviseerde podium de zaal in straalde, werd beloond met de aandacht van het publiek, dat ademloos leek te luisteren en volgde gefascineerd de vliegende bewegingen van de strijkstokken. Tegen alle conventies in, werden de laatste klanken van het eerste deel bedolven onder het losgebarsten applaus en de uitroepen ‘ongelooflijk’. Met zo veel emoties en energie zou het onmogelijk zijn om tot het eind van het vierde deel te wachten. Hoewel de musici enigszins verbaasd van hun lessenaars opkeken, waren ze zichtbaar geraakt door de ontvangst en de reacties van de luisteraars. De volgende drie delen vlogen voorbij als een zonnige tornado; het zou me niet verbazen als iedereen op het puntje van zijn stoel zat (voor zover hij een stoel had), volledig in de ban van Tsjaikovski en de musici. Na afloop hoorde ik tussen het applaus door het woordje ‘kippenvel’. Ik weet niet of iedereen op hetzelfde moment kippenvel krijgt. Ik had het van de pizzicato van violen, warme celloklanken en van verbazingwekkende samenspel van musici. Ja, ook het meesterschap kan voor kippenvel zorgen, en dat zou ik wel vaker mee willen maken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Meer informatie over het Festival: 9-14 maart 2013. Russian Chamber Music Festival in Maastricht. Moscow Rachmaninov Trio en vrienden.  ►Musici: Moscow Rachmaninov Trio (Mikhail Tsinman, viool, Natalia Savinova, cello en Victor Yampolsky, piano); New Russian Quartet (Julia Igonina en Elena Kharitonova, viool, Michael Rudoy, altviool en Alexey Steblev, cello); Oleg Tantsov, klarinet, Eleonora Teplukhina, piano en Michael Kugel, altviool.  www.mrtrio.ruwww.newrussianquartet.comzie ook Uitgelicht op deze websitePdf programmaboekje Festival: Nederland Rusland Festival Maastricht- programma – maart 2013.