Tags

Olga de Kort

31 augustus 2012: Rusland, dag 5: Moskou, het Skrjabin museum.

Slechts veertig kilometers afstand, maar het weer in Moskou lijkt aanzienlijk beter dan in Istra. Of misschien droogt het asfalt hier veel sneller… De zon schijnt en de drukte en de benauwdheid van de metrowagons zijn snel vergeten. Langs de Arbat-straat en het huis van Poesjkin loop ik snel naar mijn afspraak in het Skrjabin museum. Officieel gaat het museum pas morgen na de restauratie open, maar omdat ik morgen weer weg ben organiseren de wetenschappelijke medewerkers van het museum een persoonlijke rondleiding voor mij. De gids leidt me rond in het laatste huis van Skrjabin, waar alles aan het Russische muziekleven uit het begin van de twintigste eeuw herinnert. Op de tafel in de woonkamer ligt de eerste, door Skrjabin zelf ontworpen, guirlande met grote gekleurde lampen. Tijdens muziekavonden speelde Skrjabin voor de gasten zijn vijfde symfonie op de…

View original post 178 woorden meer

