Tags

De voorbereiding voor het opstarten van deze blog zijn nog in volle gang, en hoe-wel de eerste posts al zichtbaar zijn, was ik van plan om pas vanaf 1 januari ‘officieel’ te beginnen. Maar toen ik een e-mail kreeg met de link naar het AVRO Schiffers.fm radioprogramma en de vraag of ik het onbekende Russische lied uit de radio uitzending kende, was ik te nieuwsgierig om tot 1 januari te wachten en drukte meteen op de link. Natuurlijk herkende ik het lied, dat door één van de luisteraars ingezonden werd en dat zowel indruk op de redactie, presentator en luisteraars gemaakt had. Niemand wist alleen wat voor een lied het was en door wie het werd gezongen. In de uitzendingen van 18 en 25 december (http://avro.nl/audioplayer/?p=schiffersfm&d=2011/12/25&h=1vroeg Hans Schiffers naar de titel en de naam van het koor.

Het eerste deel van de vraag is helemaal niet moeilijk: het is de Dunne Lijster-bes. Het gedicht van Ivan Soerikov (1841-1880) over de dunne lijsterbes die eenzaam in de tuin staat en slechts van afstand over de hoge eik kan dromen, is sinds zijn publicatie in 1865 een populair lied geworden. Vooral de ongelukkige geliefden herkennen zichzelf in het verhaal van de tegen de wind klagende lijsterbes: het ongenadige lot dat hun liefde onbereikbaar maakt, de eenzaamheid en de onmogelijkheid om in volle vrijheid beslissingen te nemen… Maar ook de luisteraars zonder deze existentiële problemen kunnen de weemoedige tekst en de mooie trieste melodie niet weerstaan. De naam van de componist is helaas niet bewaard gebleven, dus werd het al vanaf de 19e eeuw als volkslied bekend.

In mijn uitgave van de Russische liederen en romancen uit 1989 is dit gedicht ondergebracht bij het hoofdstuk Lied Lyriek, samen met het andere gedicht van Soerikov In de steppe dat tot één van de meest bekende  Russische volksliederen behoort.

In Rusland is het lied populair zowel als sololied (vooral in de inmiddels klassieke uitvoering van Ljudmila Zykina) en als meerstemmig koorwerk. Op YouTube heb ik de opname van Zykina uit 1964 gevonden  en nog enkele koorversies.

Ljudmila Zykina:

Hier door het Studentenkoor van de universiteit van St.Petersburg:

De vraag ‘door wie wordt de opname uit het radioprogramma gezongen’, blijft voorlopig nog onbeantwoord. Aangezien de hoge zangkwaliteit denk ik aan het Pjatnitski Koor. De beschrijving van YouTube (‘Red Army Choir’) zou ik niet te serieus nemen – voor het ‘Rode leger koor’ heeft dit koor een te hoog vrouwenstemmen gehalte (:)) )!

 

 

 

(bron muziek: http://a-pesni.org/popular20/riabina.htm)

